Suriname, werken in het SLands ziekenhuis in Paramaribo

6 juli 2021 - Houttuin, Suriname

Vanaf 07:00 uur met FFP2 masker, extra spatbril over mijn bril, niet ademende jas, muts, slofjes over de schoenen en handschoenen was ik aan het einde van de dag werkelijk verweekt van mijn eigen zweet. De covid IC afdeling zit aan een cohort corona afdeling, deze werken zonder airco dus volgens mij mag ik niet eens klagen. Gewerkt met Willem uit Nederland, hij stond op de ene zaal en ik met een hbov student op de andere, gelukkig kwam hier later nog een verpleegkundige bij. Willem heeft mij aardig wegwijs gemaakt. Het is een stap terug in de tijd. Veel niet aanwezig of niet goed functionerend. Medicatie in potjes, hierop handgeschreven wat erin zit met soms losse pilletjes erin en anderen weer met de verpakking. Je moet maar geloven dat erin zit wat op het potje staat. Afgelopen weken zijn er betere beademingsmachines gekomen dus heel de dag gillende alarmen waar ik op voorbereid was viel mee. Het is vooral kennis geven want men weet heel vaak niet wat men doet, uitleg waarom en waar men op moet letten.
Ik moest medicatie geven wat geen buitenlicht kan verdragen. Folie om dit in te pakken is er niet, rond gekeken wat ik hiervoor kan gebruiken, de gebruiksaanwijzing van iets maar gebruikt om het af te dekken. Schoonmaken lukt slecht weet niet goed waar ik dit mee moet doen, steriel gaasje van 2 x 5 cm werkt niet echt en de wc rol ging ook niet lekker, ben blij dat ik doekjes morgen van de Lidl mee kan nemen. Materialen neem je van de ene naar de andere patient veelal mee, dit wil je wel even schoonmaken. Een spuitbus met alcohol staat wel bij elk bed wat je kunt gebruiken. Incontinentiemateriaal, handdoek, washand moet familie zelf mee nemen anders heb je pech. Het is voor patiënten ook eenzaam wanneer zij geen familie op bezoek krijgen. De patiënten vandaag niet zieker geworden al weet ik dat mijn patient echt geen kans maakt, eet al dagen niet maar sondevoeding krijgt hij niet, dialyseert (tel dan maar 20 jaar op bij de leeftijd). Wat is het in Nederland goed geregeld.

1. Martina:
    6 juli 2021
    Fijn om zo op de hoogte te blijven.
    Heel veel succes en wijsheid!😗
  2. Marian:
    6 juli 2021
    Succes Aagda,mooi dat je dit doet.
    Liefs